fredag 10. september 2021

DOFs investeringer siden 2014 - Underkommuniserte verdier?

Siden krisen i offshore startet sommeren 2014, på grunn av et kraftig fall i oljeprisen, har DOF klart seg relativt bra pga satsing på langsiktige kontrakter, den sterke tilstedeværelsen i Brasil, og betydelig investeringer over 10 mrd NOK i store konstruksjonsskip. Spørsmålet vårt er om DOFs økonomiske situasjon i tilstrekkelig grad tar hensyn til resultatene og utsiktene til DOFs virksomhet i Brasil, spesielt Dofcon Brasil AS?

DOFs største investering har vært i Dofcon Brasil AS, som er et 50%/50% JV mellom DOF Subsea og TechnipFMC. Dofcon Brasil AS består av det norske selskapet Techdof AS og det brasilianske selskapet Dofcon Navegaco LTDA. Techdof AS består av 2 Pipelay Support Vessels PLSV, Skandi Acu ( 2016) og Skandi Buzios (2017). Det brasilianske selskapet består av PLSV-ene Skandi Recife (2018), Skandi Olinda (2019), Skandi Niteroi (2011) og Skandi Vitoria (2010).

Dofcon Brasil AS er ikke med på standstill avtale, og betjener gjeld og renter etter opprinnelig avtale. Dofcons resultater konsolideres inn i DOFs sine etter egenkapitalmetoden. Siden Dofcon Brasil AS har nylig gjennomført at et kapitalkrevende investeringsprogram, er selskapets egenkapital relativt liten. Derfor stiller vi spørsmål om de konsoliderte resultatene gir et riktig bilde av Dofcon Brasil AS sin økonomiske situasjon.

Detaljert informasjon om Dofcons resultat, eiendeler, gjeld og egenkapital kan man se i DOFs årsrapport for 2020 side 100. Utviklingen i selskapet er offentlig tilgjengelig på nettstedet proff.no. Ser vi til regnskapet, har resultatene fra Dofcon Brasil AS så langt oversteget de budsjetterte tallene som presentert i prospektet i forbindelse med finansieringen av PLSVene.

Nedenfor vises tallene for regnskapsåret 2020.

(alle tall i millioner NOK) Dofcon Brasil AS DOFs andel 50%
Omsetning 2,711 1,356
Driftsresultat før avskrivning 2,258 1,129
Skipsverdier 11,627 5,814
Kontanter 904 452
Rentebærende gjeld 7,462 3,713
Egenkapital 4,657 2,329
Nedbetaling av lån 2021 cr. 1000 cr. 500

Driftsmargin før avskrivninger 83.3%. Når en i tillegg vet at de nye PLSV-ene etter levering startet på 8 års kontrakter med 8 års opsjon så tar det ikke mange år før gjelden er sterkt redusert. Den 24. august børsmeldte DOF at de 2 eldste PLSV-ene hadde fått 3 års kontrakter med Petrobras. Med antatt rate på ca. 150.000 dollar pr. dag. Så det er åpenbart at Dofcon snart vil ha økonomisk evne til å bidra med store verdier til DOF.

Ingen kan påstå at Dofcon Brasil AS og selskapets resultater har fått den oppmerksomhet og vektlegging som selskapet fortjener. Å vurdere DOFs økonomiske situasjon uten å ta med Dofcon Brasil AS vil ikke gi et riktig bilde av DOFs økonomiske situasjon.

I perioden 2014 til 2016 ble tre topp utstyrte brasiliansk bygde ankerhåndteringsfartøyer overlevert DOF, og startet umiddelbart på sine 8 års kontrakter for Petrobras. DOF valgte å bygge båtene i Brasil selv om kostprisen ble vesentlig høyere enn om de skulle vært bygd i Norge. Brasiliansk bygde båter får rettigheter som gir dem fortrinnsrett foran utenlandsk flaggede båter. DOF har en unik posisjon i Brasil som en av de første aktørene i det brasilianske oljeeventyret. Alle de tre ankerhåndteringsfartøyene er oppgradert med ROV kapasitet. Dette gjør de mer ettertraktet i markedet og en oppnår høyere rater.

Pandemien medførte både kanselleringer og justering av rater, men alle tre båtene har i dag god beskjeftigelse. Skandi Urca (2014) har kontrakt for Petrobras til september 2022 + opsjon med en dagrate på 71.900 dollar. Skandi Angra (2014) har kontrakt fram til 3. kvartal 2023. Skandi Paraty (2016) har kontrakt fram til juli 2022.

I følge skipsrevyen, er Skandi Africa "det mest avanserte [skipet] i dagens DOF-flåte og er designet for operasjoner i værutsatte regioner samt undervannskonstruksjon og legging av fleksible rør ned til 3000 meters dyp. Subsea fartøyet gjenspeiler dagens høyeste standarder, enten det gjelder sjø- og station-keeping egenskaper, lavt drivstofforbruk, skrogutforming og maskineri." Båten ble kåret til årets skip i 2015 og kostet DOF over 350 millioner dollar. Se gjerne videoen om mobilisering av båten i 2020. Etter overlevering fra Vard Søviknes til DOF Subsea i mars 2015, startet båten umiddelbart på en 5 års kontrakt med TechnipFMC inngått i februar 2014. Kontrakten ble forlenget med to år fram til mai 2022. Skandi Vinland med kostpris over 600 mill. NOK startet etter overlevering september 2019 på en 10 års kontrakt med Husky Energy.

Mange Dof aksjonærer tar kontakt og er klare på at tallmaterialet under COVID krisen og heller ikke tallmaterialet nå i kjølvannet av COVID er relevant å benytte til samtaler om gjeldskonvertering. Mange er også særdeles bekymret for at selskapet skal misbruke denne krisen til å tilsløre de reelle inntekter som vil komme i 2022 og fremover. Vi noterer oss også at DOF har hatt ekstremt store utgifter de siste kvartalene på klargjøring og mobilisering for nye jobber. Dette har kortsiktig gått hardt ut over DOF sin kontantbeholdning. 

Mange er bekymret for omgåelse av likebehandlingsreglene ved at styret nå forhandler om  forfordeling ved at kun noen få utvalgte får tegne konvertibel gjeld og kjøpe bankgjeld med konverteringsrett billig. Vi frykter at styret påstår at dette var likebehandling fordi eksisterende aksjer ble like mye utvannet for både store og små aksjonærer. Vi ønsker å være forberedt hvis disse bekymringene stemmer så vi unngår unødvendig mye utvanning rett før markedet bedrer seg.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Det er forståelig at selskapets børsmeldinger, telefoner fra ledelsen, negative omtaler i media kan vekke ulike følelser og fører til impuls...