DOF kom nylig med en rekke påstander om DOF Rederi AS som vi mener bør vurderes kritisk. For å begrunne vårt syn vil vi gjerne se nærmere på Skandi Aukra AS først.
Skandi Aukra AS, hvor DOF har en eierandel på 34,5%, eier bare et skip. Skipet som heter Skandi Aukra ble bygget i 2012 og har STX PSV 09 CD design samme som Skandi Feistein, Skandi Kvitsøy, og Skandi Hawk. Simon Møkster Rederi AS fikk et tilsvarende skip til NOK 360 mill i 2011(kilden Orderbook for Norwegian Shipyards v11.04). Det kan det antas at Skandi Aukra har en tilsvarende kostpris.
Videre kan det antas at skipet er finansiert med 80% belåningsgrad, noe som betyr at den opprinnelige gjelden som knyttes til skipet er på NOK 288 mill. Selskapets regnskap viser at Skandi Aukra hadde NOK 105,5 mill i gjeld i 2020, som er rundt 37% av den opprinnelige gjelden.
DOF Rederi AS har nå en flåte på 14 skip, hvorav 10 PSV, 3 CSV, og 1 AHTS. De nyeste skip ble bygget i 2012. I følge våre opplysninger har flåtten en samlede kostpris på rundt 4,19 mrd. Dersom skipene ble finansiert med 80% belåningsgrad, måtte DOF Rederi AS låne NOK 3,35 mrd.
Siden alle skipene til DOF Rederi AS er like gamle som Skandi Aukra eller eldre, er det fornuftig å anta at den utestående gjelden i DOF Rederi bør være rundt 1/3 av den opprinnelige gjelden på NOK 3,35 mrd eller NOK 1,11 mrd.
I følge regnskapet for 2020 hadde DOF rederi cr NOK 3,373 mrd i gjeld til kredittinstitusjoner. Dette er NOK 2,26 mrd for mye i forhold til vårt estimat for flåten selskapet eier i dag. Hvordan kan denne differansen forklares? Det kan også stilles spørsmål om verdier i DOF Rederi AS er flyttet til andre selskaper i konsernet i form av eierandeler eller interne lån, eller at gjeld fra andre selskaper er flyttet til DOF Rederi AS.
Dersom DOF rederi AS ble brukt for finansiering av eller bidratt med eierandeler til andre foretak i konsernet, er det naturlig å få disse verdier tilbakeføres til DOF rederi AS eller deler av gjelden overføres til foretak hvor de hører hjemme før andre løsninger tas opp til vurdering.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.